کد خبر: ۱۴۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
گروه استان‌ها-با شیوع کرونا و کاهش تردد مردم در سطح شهر درآمد برخی رانندگان تاکسی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و به‌قول معروف دخل و خرجشان با هم تناسب ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان ، سرایت‌پذیری ویروس کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری سبب کاهش تردد در بازار، مهمانی‌‎ها و حتی بیرون از منزل شده که این امر درآمد رانندگان تاکسی را تحت تأثیر داده است.

تعطیلی دو هفته‌ای اصناف، محدودیت‌های کرونایی و ممنوعیت پذیرش بیش از سه مسافر در تاکسی‌ها از مهم‌ترین دلایل ضعیف شدن معیشت رانندگان تاکسی همدان در ماه‌های گذشته بوده است.

شغل این افراد سرما و گرما نمی‌شناسد حتی در روزهای تعطیل سال نیز خدمات‌رسانی به شهروندان را انجام می‌دهند اما در روزهایی که مسافری برای حمل و نقل وجود ندارد آن‌ها دست خالی به خانه باز می‌گردند.

برای اطلاع از اوضاع رانندگان تاکسی در روزهای کرونایی به سراغشان رفتیم تا در جریان مشکلات و آسیب‌هایی که کرونا برایشان ایجاد کرده قرار بگیریم.

محمد یکی از رانندگان تاکسی در خط خیابان شریعتی به خبرنگار تسنیم گفت: تاکسی اجاره‌ای است و ماهیانه باید مبلغ معینی را به صاحب خودرو پرداخت کنم، اما با توجه به اینکه محدودیت‌های کرونایی در شهر اجرا شده حتی اجاره ماهانه خودرو هم در نمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه درآمد روزانه و ماهانه صنف ما متغیر است اظهار داشت: مثلاً در سال گذشته و ایام پیش از شیوع کرونا کارکرد روزانه‌ام به 100 هزار تومان هم می‌رسید اما در این  شرایط کرونایی حتی در بعضی روزها به کمتر از 40 هزار تومان هم رسیده است.

این راننده تاکسی با بیان اینکه در روزهای سرد سال و روزهای بارندگی نیز تعداد مسافرها کمتر می‌شود تصریح کرد: در مجموع امسال از نظر مالی سال خوبی برایمان نبوده است.

وی با اشاره به اینکه ماهیانه مبلغی را برای حق بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنیم و سالیانه 40 درصد گران‌تر می‌شود گفت: ما به خاطر شرایط شغلی و قرار گرفتن در کنار مسافران مختلف بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستیم.

این راننده تاکسی با بیان اینکه رانندگان تاکسی هرگز مورد توجه مسئولان قرار نگرفته‌اند تصریح کرد: کرونا بیشترین آسیب اقتصادی را به صنف ما وارد کرده و حمایتی هم صورت نگرفته است.

رضا یکی دیگر از رانندگان تاکسی که از 18 سال گذشته تاکنون حمل و نقل مسافران را برعهده دارد به خبرنگار تسنیم گفت: کرونا بازار کار ما را خراب کرده و هیچ تلاشی هم برای جبران خسارات ما نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی به مردم می‌گویند در خانه بمانید در واقع درآمد ما به حداقل می‌رسد اظهار داشت: تاکنون غیر از یک وام 6 میلیونی که سود آن 12 درصد است هیچ تسهیلاتی به ما داده نشده است.

این راننده تاکسی با بیان اینکه تعداد تاکسی‌ها زیاد و مسافران اندک است تصریح کرد: در زمان اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی بازار درآمدی برایم وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید تسهیلاتی را برای مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص دهد عنوان کرد: وام 6 میلیونی با سود 12 درصد به درد ما نمی‌خورد.

این راننده تاکسی با بیان اینکه ورود مسافر به داخل تاکسی خطر ابتلای راننده به بیماری کرونا را بیشتر می‌کند اظهار داشت: انتظار داشتیم تاکسیرانی اقلام بهداشتی مانند ماسک و محلول ضدعفونی کننده در اختیارمان قرار دهند اما مساعدت چندانی نشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم ما مربوط به جا به جایی پول نقد است گفت: استفاده از پول نقد خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند و از طرفی هم تهیه پول خرد در دوره ای که بیشتر مردم از کارت بانکی استفاده می‌کنند دشوار است.

این راننده تاکسی با تأکید بر اینکه برای سوار کردن مسافر باید در نوبت قرار بگیریم و ممکن است از صبح تا ظهر فقط یک مسیر رفت و برگشت نصیبمان شود تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم در این شرایط سخت کنارمان باشند و خسارت‌های مالی ناشی از کرونا و محدودیت‌های کرونایی را جبران کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی مستاجر بوده و حتی تاکسی‌هایشان هم اجاره ای است گفت: ماشین های ما صفر نیست و به صورت دوره‌ای نیاز به تعمیرات دارد، حال تصور کنید با این شرایط کسب و کار چگونه می‌توان جوابگوی نیازهای زندگی بود؟

درآمد تاکسیرانان 25 درصد کاهش یافته است

مدیر معاونت تاکسیرانی شهرداری همدان با اشاره به شرایط ایجاد شده بعد از همه‌گیری کرونا گفت: شیوع کرونا سبب کاهش 25 درصدی درآمد تاکسیرانان شده است.

میلاد کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: شیوع کرونا بر کسب و کار اقشار آسیب‌پذیر مانند رانندگان تاکسی تأثیر مخربی داشته و معیشت آن‌ها را ضعیف کرده است.

وی با بیان اینکه به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی تردد مردم در بیرون از منزل کاهش یافته است تصریح کرد: در دو هفته‌ای که اصناف و بازار همدان تعطیل شد از تاکسیرانان خواستیم به صورت یک روز درمیان در سرکار حاضر شوند.

مدیر معاونت تاکسیرانی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه برای جبران خسارات مالی تاکسیرانان وام‌های 2 میلیون تومانی در اختیارشان قرار دادیم اظهار داشت: این وام‌ها به 500 راننده تاکسی پرداخت شده است.

کریمی با بیان اینکه دولت نیز وام 6 میلیونی با سود 12 درصد را برای تاکسیرانان قرار داده است عنوان کرد: یک هزار بسته معیشتی نیز برای کمک به اقتصاد تاکسیرانان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه به خاطر شرایط کرونایی پذیرش بیش از 3 مسافر را ممنوع اعلام کردیم گفت: برای جبران آن کرایه‌ها را تا 45 درصد افزایش دادیم.

مدیر معاونت تاکسیرانی شهرداری همدان درباره جا به جایی پول نقد بین مسافران و رانندگان تاکسی نیز تصریح کرد: تاکنون 600 تاکسی به دستگاه کارتخوان مجهز شدند و می‌کوشیم با الکترونیکی کردن پرداخت به سلامت مسافر و رانندگان کمک کنیم.

کریمی با تأکید بر اینکه درصد زیادی از رانندگان تاکسی همدان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه ابتلای رانندگان تاکسی به بیماری کرونا مشکل خاصی وجود نداشته است.

انتهای پیام/743/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار